Valitse sivu

Suunnitelma on reittikartta kohti tavoitettasi

Markkinointi on suunnitelma miten saat kohderyhmäsi ihmiset tietämään yrityksesi olemassaolosta, tutustumaan siihen ja luottamaan niin paljon, että heistä tulee asiakkaitasi. He eivät välttämättä ole valmiita ostamaan heti ensimmäisen mainoksesi nähtyään. Se vaatii usein kypsyttelyä, etenemistä pienin askelin kohti haluamaasi lopputulosta. Eli toisin sanoen suunnitelmallisuutta. 

Vain korttitaloja rakennetaan ilman suunnitelmaa 

Fakta on kuitenkin se liiankin usein se, että suunnitelmaa markkinointiin ei ole laadittu. Markkinointi on vain nippu (epätoivoisia) yrityksiä saada uusia asiakkaita. Markkinointi on tehotonta, eikä sitä välttämättä edes mitata. Suunnittelematon markkinointi on kuin hakuammuntaa sumun keskellä – toivoen, että edes joku nuoli osuu maaliin eli kohderyhmäsi potentiaaliseen henkilöön.

Tämä on mielenkiintoinen tilanne, koska tuskin kukaan edes harkitsisi rakentavansa taloa ilman suunnitelmaa? Asemakaava, pohjapiirros ja mahdollisesti myös maapohjatutkimus. Kaikki jokaiselle päivänselviä juttuja laadittavaksi ENNEN aloittamista. Ilman niitä lähtisit rakentamaan seinää, kunnes huomaat, että se on väärässä kohdassa. Tai alat valaa kivijalkaa, kunnes huomaat, että koko tontti on täysin väärässä paikassa. Kalliiksi tulee. Ja niin tulee markkinointikin, jos sitä ei ole etukäteen suunniteltu.

Valitettavan moni yrittäjä silti hoitaa markkinointiaan tällä tavoin. Satunnaisia toisiaan tukemattomia toimenpiteitä, joiden toivotaan tuovan kauppaa. Firman kotisivut näyttävät online-muotoon käännetyltä persoonattomalta yritysesittelyltä ja someen huhuillaan jotain, koska näin kuulemma nykyaikana yrityksen pitää tehdä.

Suunnitelmallinen toiminta => parempi ROI

Markkinointisuunnitelmaan kuvataan, miten asiakkaita hankitaan ja miten asiakassuhdetta ylläpidetään. Se ei ole niin hankalaa miltä se kuulostaa. Suunnitelman ei myöskään tarvitse (lue: saa) olla liian pitkä tai monimutkainen. Käytännössä yksi A4 sivu riittää. Suunnitelman avulla saat markkinointiin investoidut rahat tuottamaan tavoittelemiasi asioita, jotka voivat ovat liidejä, asiakkaita tai myyntiä.

Jos tunnet piston sydämessäsi ja et halua heittää enempää rahaa kankkulan kaivoon, niin suosittelen lämpimästi laatimaan yrityksellesi markkinointisuunnitelman.

Yritys tarvitsee markkinointia kasvunsa veturiksi – yrityksesi ei ole poikkeustapaus

Vaikka sinulla olisi maailman paras tuote, niin se ei riitä myymään itseään.

Milloin asiakas saa tietää miten hyvä tuotteesi on? – Vasta ostettuaan sen! Ja jos he eivät osta tuotettasi, niin he eivät tule koskaan tietämään sitä.

Painathan siis mieleesi tämän muistisäännön:

Hyvä tuote on väline asiakkaan säilyttämiseksi, ei hankkimiseksi!

Jaa somessa