Valitse sivu

Tekniikan mies höpisee markkinoinnista – Mistä nyt tuulee?


Ei tahdo suutari pysyä lestissään, vaikka vanhakansa sitä mieltä sananparren mukaan. Miksi sitä nyt kukaan haluaisi kaiken tekniikan, vilkkuvalojen ja gigatavujen keskeltä miettiä mitään myyntiin ja markkinointiin liittyvää? Täysin eri maailmoja, kuten humanistit ja insinöörit karkeasti jaoteltuna. Mutta kuitenkin sellaisenkin parivaljakon on todettu täydentävän toisiaan.

Mielestäni nykyaikana joustavassa yrityksessä työskentelyssä monialaisuus on rikkaus, joka auttaa paremmin ymmärtämään liiketoiminnan eri osa-alojen linkittymisen toisiinsa. Mihin soppaan ikinä nokkani pistänkään, niin tekniikan miehenä olen silti nöyrä mittaroidun datan, loki- ja tilastotietojen edessä. Ne kertovat lahjomattomasti mitä on tapahtunut tai mihin suuntaan ollaan menossa. Tämä pätee yhtälaisesti niin tekniikan kuin myynninkin osalta.

Ja tästä päästäänkin loikkimaan näppärää vuohen siltaa pitkin markkinoinnin ja myynnin ihmeelliseen maailmaan.

Kaikki lähtee myynnistä

Jos yrityksellä ei ole myyntiä, ei sillä ole myöskään asiakkaita. Jos ei ole asiakkaita, ei ole kauaa myöskään yritystä. Myynnin tukena ja tietynlaisena tienavaajana asiakkaiden luo toimii markkinointi. Ja se, jos mikä on ollut tähänastisessa elämässäni tehtäväkenttäni suurimpia mysteerejä.

Kysymyksiä alkaa pyöriä välittömästi mielessäni, kun aihe nostetaan esiin:

  • Miten kannattaa markkinoida?
  • Mitä kanavia on järkevintä hyödyntää?
  • Onko kannattavampaa markkinoida brändiä vai tuotteita?
  • Perinteistä printtiä ja tienvarsi -näkyvyyttä vai panostus someen?
  • Miten paljon markkinointiin kannattaa ylipäätään käyttää rahaa?
  • Mistä tietää toimiko joku markkinointipanostus vai ei?
  • Olisiko samaan tulokseen päästy ilman sitä?
  • Ovatko mainostoimistojen palvelut hintansa väärti, vai kannattaisiko tehdä itse?
  • Sisältöä blogiin vai feissareita kadulle?
  • Rakennetaan firman web-sivut kokonaan uusiksi vai riittääkö pienempi viilaus ja hakukoneoptimointi?

Markkinoinnin hakuammunta on kallista

Jokainen osaa tietenkin sanoa tähän, että vastaukset riippuvat mm. toimialasta, asiakaskunnasta, yrityksen tilanteesta, markkinaosuudesta, tämän hetkisestä tunnettuudesta, firman koosta, iästä ja niin edelleen.

Kyllä, mutta kun sitten tiedetään edellämainitut asiat yrityksestä, niin mistä kuitenkaan saa kysymyksiin ne oikeat vastaukset? Yrityksen ja erehdyksen kautta kokeilemalla? Todennäköisesti niinkin, mutta silloin siihen palaa paljon aikaa ja toistuva hakuammunta käy kalliiksi.

Markkinointi usein toimitusjohtajan kontolla

Toimiessani taannoin kotimaisen PK-yrityksen vetovastuussa reilun 6 vuoden ajan, luonnollisesti myös markkinointiasiat kuuluivat pöydälleni. Koska tekemistä oli vuosien ajan riittänyt muutenkin ja paras markkinointikanava oli ollut puskaradio, niin tästä johtuen siihen ei juuri ollut aiemminkaan rahallisesti panostettu.

Markkinointi piti kuitenkin saada alkuun, mutta olimme aika pitkälti juuri tuossa hakuammuntavaiheessa. ”Tietoa”, ehdotuksia ja hyviä ideoitakin riitti, mutta vaihtoehtojen paljouteen oltiin hukkumassa. Silti budjetti yritettiin pitää pienenä. Muistan elävästi, miten markkinointiin kuluneet pennoset tuntuivat minusta kuin toivomuskaivoon heitetyiltä lanteilta. Lantteja heiteltiin vähän sinne tänne eri kohtiin kaivoa, josko tällä kertaa onnistaisi ja toive toteutuisi.

Kuulostaako tämä sinusta tutulta?

Markkinoinnin tulisi aina olla mitattavaa

Mitä tahansa markkinointikanavia tai -tapoja valitsetkaan niin toimintamalli lähes poikkeuksetta on se, että ensin laitetaan panos sisään ja sitten jäädään odottamaan tuloksia.

Mediasta riippuen tuloksista voi saada jotain numeraalista dataa, kuten näyttö- tai klikkauskertoja, mutta ei välttämättä kuitenkaan prosentteja siitä, moniko näistä klikkauksista päätyivät kaupoiksi asti ja mikä niiden rahallinen arvo oli.

Tai jos mietitään perinteistä lehtimainosta: Hinnakas parin sentin palstatila sivun laidalta, johon mahtuu firman logo ja yhteystiedot. Sen tehokkuutta voi vain arvailla. Olisiko sen pois jättämisellä saatu tosiaan sama myyntimäärä ja viivan alle jäämään tonni-pari ekstraa?

Entäs jos olet fiksu ja laitat rahat tässä uhkapeliksi mieltämässäni lajissa Googlen hakusanamainontaan. Silloin maksat vasta kun joku klikkaa mainostasi. Kyllä, ollaan jo huomattavasti edellistä tilannetta pidemmällä!

Mutta silti tilanne on yhä se, että maksat klikkauksesta etukäteen tietämättä päätyykö sivustollesi tulija tekemään ostosta vai poistuuko hän heti seuraavalla klikkauksella toisaalle. Ja mainosmarkat valuivat jälleen kerran kankkulan kaivoon.

Mitä jos maksaisit vain tuloksista?

Mitäs jos kääntäisimme asian toisinpäin, eli maksaisimme markkinoinnista vasta sitten kun kauppa on syntynyt?

Tällöin asiakas on siis jo saapunut valitsemiaan kanavia pitkin sivuillesi, valinnut tuotteet tai palvelut ostoskoriinsa, antanut yhteystietonsa verkkokaupan kassalla ja ehkä jopa käynyt maksamassa tilauksen verkkopankissa tai luottokortilla.

Lisäksi voit myös vielä varmistaa, että tilaajan tiedot täsmäävät, korttimaksu on aito, varastosta löytyy tuotetta ja se pystytään toimittamaan jne. Eli, että kauppa on todellinen ja raha vaihtaa omistajaansa.

Vasta tämän jälkeen maksat tästä toteutuneesta kaupasta etukäteen sovitun prosenttiosuuden markkinoinnin kuluna.

”Tämän yhtälön tekniikan mieskin tajuaa!”

Ei siis enää umpimähkäistä markkinointiräiskintää vaan täsmäisku suoraan häränsilmään.

Ja mikä tärkeintä: Ei tuloksia – Ei kuluja!

Tämän yhtälön tekniikan mieskin tajuaa!

Mutta onko tämä mahdollista? – Kyllä on!

Tervetuloa tehokkuusmarkkinointi!

Ehkä hieman pitkänkin johdatuksen kautta on viimein päästy aiheeseen, jota tämä blogi tulee käsittelemään: tehokkuusmarkkinointi.

No mitä tämä tarkoittaa? Onko se jälleen joku uusi markkinointitapa, jota pitäisi alkaa opettelemaan?
– Ei oikeastaan.

Tehokkuusmarkkinointi ei ole yksittäinen markkinointitapa tai -keino, vaan suorituskykyä tuottava palkkiomalli.

Tästä aiheesta pääset lukemaan lisää seuraamalla tätä blogia! Ensi kerralla luvassa mm. syventävää settiä, mistä pohjimmiltaan on kyse.

Suosittelen myös liittymään sivuston uutiskirjeen tilaajaksi. Uutiskirje kulkee nimellä Lisätehoa! ja se julkaistaan keskimäärin kerran viikossa. Mukaan pääsee kätevästi tuosta alta!

Jaa somessa